Brug storytelling til at styrke dit brand og din kernefortælling

 

Brug storytelling til at styrke dit brand og din kernefortælling

Billede: Khurt Williams / unsplash.com

Hvad er det nu lige, storytelling går ud på? Og hvordan man kan bruge storytelling som brand? Det kan være svært at forholde sig til. Jeg satte mig for at finde svar på spørgsmålene. Og selvfølgelig dele dem med dig.

Storytelling som metode

Storytelling er en metode, hvor du bruger historier til at lære af både egne og andres erfaringer. I en organisation kan du fx ved hjælp af interviews få dine informanter til at fortælle historier eller dele anekdoter, der afspejler organisationens identitet, kultur og værdier.

Et værdisæt kan hurtig blive lidt fluffy, hvis det ikke bliver uddybet. Har du først indsamlet en masse historier, kan du bruge dem til at give eksempler på, hvordan værdierne manifesterer sig og kommer til udtryk i din virksomhed. Dermed bliver værdierne mere håndgribelige og lette at forstå for alle stakeholdere.

Storytelling som brand story

Du kan også bruge storytelling til at forme dine budskaber og koble personlige og eksisterende historier til fortællingen om dit brand. Dine budskaber bliver lettere at huske og nemmere at forholde sig til, da modtageren bedre kan identificere sig med historien, end hvis vedkommende blot fik serveret tørre facts.

Storytelling giver dig mulighed for at knytte værdier til dit brand og skabe indhold, som appellerer til sanser og bestemte følelser hos dine kunder, som de forbinder med dit brand eller produkt. Dermed får din modtager lettere ved at identificere sig med det, du står for.

Målet med storytelling er at få din modtager, uanset om det er en kunde, medarbejder eller samarbejdspartner til at tænke, at det vil vedkommende gerne være en del af.

Kendetegn ved storytelling:

  • En historie har altid en pointe, som vi kan relatere til og lære noget af.
  • En historie kan give liv og stemme til dit brand, så det skiller sig ud og bliver husket.
  • Med storytelling kan du give dit brand eller produkt en imaginær værdi, som kunden kan identificere sig med.
  • En god historie er autentisk, kreativ, lægger op til en følelsesmæssig og personlig forbindelse, inspirerer til handling og tager publikum med på en rejse sammen med brandet.
  • Med storytelling kan du formidle værdier, holdninger og skabe sammenhæng i din markedsføring.

Historier skal være personlige. De kan for eksempel handle om, hvordan dit brand blev født, hvad der inspirerede dig til at skabe din virksomhed og hvad din personlige mission er.

Selvom det er vigtigt, at du fortæller din egen historie, så skal al opmærksomheden ikke kun rettes mod dig, dit brand, dine produkter eller løsninger. Det vigtigste er, at du tænker på, hvad dine kunders behov var, da du skabte virksomheden.

Betragt kunden som hovedperson og din virksomhed som hjælper. Du tilbyder værktøjer, som hjælper kunden med at få succes.

Kernefortælling

Ønsker du at arbejde med storytelling i din content marketing? I så fald vil det være en god idé at starte med at finde ind til din kernefortælling. Det vil sige fortællingen om den idé eller værdi, som din virksomhed er bygget op omkring.

Du skal svare på, hvorfor din virksomhed gør, som den gør? Og hvorfor det er vigtigt for dine kunder?

Jo mere konkret du kan blive desto bedre.

Joe Pulizzi, the godfather of content marketing, kalder også kernefortællingen for et mission statement. Og set med danske sprogbriller, så er der stor lighed mellem kernefortælling og formål.

Uanset om vi kalder det en kernefortælling, mission statement eller et formål, så skal det samme spørgsmål besvares.

Hvad er det, der gør din virksomhed unik?

Eksempler på mission statements

Der findes helt sikkert mange gode eksempler på mission statements eller kernefortællinger. Her har jeg fundet et par stykker fra forskellige brands.

Louis Vuitton
”Create products that embody unique savoir-faire, a carefully preserved heritage and a dynamic engagement with modernity. These creations make our houses ambassadors of a distinctively refined art de vivre.”

Honest Tea
”Honest Tea seeks to create and promote great-tasting, healthier, organic beverages. We strive to grow our business with the same honesty and integrity we use to craft our products and, with sustainability and great taste for all.”

Universal Health Services, Inc.
”To provide superior quality healthcare services that: Patients recommend to family and friends, Physicians prefer for their patients, Purchasers select for their clients, Emplyees are proud of, and Investors seek for long-term returns.”

Inc. Magazine

”Welcome to Inc.com, the place where entrepreneurs and business owners can find useful information, advice, insights, resources and inspiration for running and growing their businesses.”

Bonnie Trøigaard

”På Bonnietroigaard.dk får entrepreneurer og mindre virksomheder gode råd og tips, relevant information og inspiration til, hvordan de med e-mailmarkedsføring og content marketing kan tiltrække flere kunder til deres forretning.”

Helt konkret så handler kernefortællingen om, hvad du hjælper dine kunder med og hvilket resultat de kan forvente i den anden ende.

Skil dig ud fra konkurrenterne med din kernefortælling

Det er altså som svar på hvorfor-spørgsmålet, at du har mulighed for at skille dig ud fra dine konkurrenter. De kan matche dig på alle andre parametre som produkt, pris, markedsføring og distribution. Men IKKE på din unikke fortælling om dit brand.

Kernefortællingen er en historie, som du kan hive frem igen og igen på forskellige kanaler, fordi du ved, at det er kernen i din relation til dine kunder. Det er her dine kunder føler sig trygge. Og det er her, de har så meget tillid til dig, at din markedsføring ikke længere føles som markedsføring.

Det ultimative mål for markedsføring er jo at påvirke nogen til at gøre noget. Uanset om det er at inspirere og motivere til forandring, tiltrække deres opmærksomhed så de kontakter dig eller opfordre til et køb.

Hvad er kernefortællingen i din forretning?

Hvad gør din virksomhed unik?

Og hvorfor er det vigtigt for dine kunder?

Leave a Comment.