Har du brug for argumenter til at sælge e-mailmarkedsføring ind til chefen? Eller er du i tvivl om, hvorvidt du skal investere tid og penge i at få e-mailmarkedsføring op at køre i din egen virksomhed?
Du får her mine 9 bedste argumenter for, hvorfor der er god forretning i at have e-mailmarkedsføring til at udgøre en del af dit marketingmix.
#1 Høj ROI
E-mails er den billigste og mest omkostningseffektive måde at kommunikere direkte til potentielle og nuværende kunder på. Gjort rigtigt kan markedsføring til din e-mailliste give dig det højeste afkast af din investering (Return on Investment – ROI) som du kan opnå via digital markedsføring.
Faktisk kan du forvente at få dine penge 43 gange igen, for hver gang du investerer 1 krone. Det er da ret sejt.
#2 Én til én kommunikation
Når du først har fået din modtager til at åbne dit nyhedsbrev, så har du vedkommendes fulde opmærksomhed. Det vil sige, at du ikke skal konkurrere med andre budskaber, som du for eksempel skal på sociale medier.
En anden fordel er, at du kan personliggøre din kommunikation. Du kan bruge din modtagers fornavn, men gør det med måde til dine danske modtagere. Du kan også benytte tiltaleformen du og dig og i det hele taget skrive til din læser, som stod personen fysisk over for dig.
Målet er at opbygge en relation til din læser, så vedkommende får tillid til dit brand og dine produkter.
#3 Du kan straks måle dine resultater
E-mailprogrammer som fx HubSpot, MailChimp eller Campaign Monitor giver dig en fantastisk mulighed for både at teste forskellige elementer i din e-mailmarkedsføring og for at måle effekten af din indsats inden for relativt kort tid.
Du kan fx måle på, hvor mange der har åbnet, hvor lang tid de har brugt på dit indhold og hvem der har klikket på dine links. Du kan i det hele taget blive klogere på, hvem der har udført den handling, du gerne ville have læseren til.
#4 Du ejer kanalen
E-mails en distributionskanal, som du ejer på lige fod med din hjemmeside, blog eller webshop. Det betyder, at du har magten over dine data. E-mails er dermed din direkte vej til en gruppe af modtagere, som af den ene eller anden årsag aktivt har accepteret at modtage online markedsføring fra dig.
Til sammenligning så ejer du ikke dine distributionskanaler på sociale medier som Facebook, Twitter og YouTube. Det betyder, at Facebook, Twitter og Google, der ejer kanalerne og dermed alle data, i sidste ende har magten over alle de data, som du måske troede var dine.
#5 Kundemagnet
Der opstår flere og flere muligheder for at markedsføre sig på sociale medier. Mange virksomheder kaster uden tvivl mange annoncekroner efter disse medier for at få flere tilhængere og generere værdifulde kundeemner.
Men når det kommer til at hverve nye betalende kunder, så får de sociale medier dog stadig rygende baghjul af e-mailmarkedsføring. Faktisk er e-mail 40 gange mere effektiv til at hverve nye kunder end Facebook og Twitter tilsammen.
#6 Du bliver top of mind hos din modtager
Det kan være hårdt arbejde at få sin e-mailliste til at vokse. Uanset hvor stor eller lille din liste er, så skal du sørge for regelmæssigt at få sendt nyhedsbreve afsted. Din potentielle kunde skal holdes til ilden og regelmæssigt have serveret kvalitetsindhold i indbakken, så vedkommende føler sig knyttet til dit brand.
Målet er, at når læseren af dit nyhedsbrev får brug for den ydelse eller det produkt, som du tilbyder, så er han mere tilbøjelig til at købe af dig.
Dels fordi du regelmæssigt har arbejdet på at få en plads i hans bevidsthed og dels med dine nyhedsbreve har overbevist ham om, at du har styr på dit fag og står på spring, når han har brug for din hjælp.
#7 Du kan ramme modtageren på alle tider af døgnet
Rigtig mange åbner e-mails via mobilen. Faktisk har et studie vist, at tjek af e-mails er den mest populære aktivitet på smartphonen med hele 78% efterfulgt af webbrowsing med 73% og Facebook på 70%. Og mange gør det på alle tider af døgnet.
Det kan du udnytte til at nå dine modtagere på skæve tidspunkter. Jeg kunne for eksempel godt finde på at læse et blogindlæg, inden jeg går i seng. Men jeg kunne aldrig finde på finde dankortet frem og købe noget, når jeg først ligger under dynen.
Sådanne faktorer skal du have øje for, når du sender nyhedsbreve ud på forskellige tidspunkter af døgnet. I det hele taget skal du tilpasse udsendelsen af dine nyhedsbreve til dine modtageres behov og skema.
I dette blogindlæg How to Determine the Best Time to Send Your Email kan du få flere gode idéer til, hvad du skal have øje for i din e-mailstrategi. Det bedste svar vil dog at være at teste og spørge dine modtagere.
#8 Tilpas dine budskaber til modtagerens behov
E-mailmarkedsføring giver dig stor mulighed for at segmentere. Du kan eksempelvis segmentere efter køn, alder, geografi eller interesse. Du kan også tage udgangspunk i tidligere købs- eller besøgsmønstre på din hjemmeside.
Din segmentering af modtagere på forskellige lister giver dig mulighed for at skrive målrettede og personlige e-mails, som rammer et behov hos modtageren.
I sidste ende er målet at give modtageren en oplevet værdi og opbygge relationer. Så kommer salget helt af sig selv.
#9 Sælg med e-mailmarkedsføring, mens du sover
Der er ingen tvivl om, at e-mailmarkedsføring er smart og effektivt. Det næste niveau er automatiserede e-mailkampagner, som udløses, når en bruger foretager en bestemt handling.
Det gør disse kampagner præcise, personaliserede og yderst relevante for læseren. Resultatet er flere åbnede e-mails, flere klik og mere salg. Faktisk kan du sælge med disse mails, mens du sover eller er på ferie.
I denne guide Email Automation kan du læse mere om, hvad e-mail automation går ud på og du bliver introduceret for forskellige typer af automatiserede e-mailkampagner, du straks kan bruge i din egen forretning.
Fandt du dette indlæg om e-mailmarkedsføring interessant? Så skriv dig op til mit nyhedsbrev, hvor du får flere tips, gode råd og inspiration til din e-mailmarkedsføring én gang om ugen.
Jeg håber, vi skrives ved i indbakken.