Derfor er det ikke nok at have kunden i centrum

Interesserer du dig for content marketing? Så er du formentlig også stødt på udsagnet om, at man skal have kunden i centrum.

Vi kan sikkert hurtig blive enige om, at det er rigtigt.

Og vigtigt ikke mindst.

Kunden er jo omdrejningspunktet for hele din forretning. Bevares.

Men hvad gør man helt konkret, når man skal arbejde ud fra at have kunden i centrum?

Det er jo uhåndgribeligt og temmelig svært at forholde sig til.

Svaret fik jeg i en podcast.

Det kom fra Morten Münster, direktør i The Nudging Company. Han var gæst hos Henrik Hillestrøm fra Bro Kommunikation, som står bag podcasten Bro FM.

Det er ikke nok at formulere, at en virksomhed har som erklæret mål at have kunden i centrum. For at gøre det håndgribeligt og noget, jeg som medarbejder skal kunne arbejde ud fra hver dag, skal det følges op af, HVORDAN en medarbejder, der arbejder i front-end og har kontakt med kunderne, helt konkret har kunden i centrum.

Mortens simple råd lød:

Elsk det banale.

Formuler nogle simple og konkrete retningslinjer.

Han gav et rigtig godt eksempel fra Tivoli, som har en tre-meter-regel. Den går ud på, at alt inden for tre meter er dit ansvar. Ser du en gæst, som ser søgende ud, så tilbyd din hjælp. Ser du skrald på jorden, så samler du det op.

Det er da til at forholde sig til.

I det hele taget bør alle værdier eller punkter på den strategiske dagsorden følges op af så konkrete handleanvisninger.

Hvad gør du helt konkret for at have kunden i centrum?

Kender du ikke allerede Bro Kommunikation, kan jeg kun give mine varmeste anbefalinger til både deres blog, nyhedsbrev og nu også deres podcast.

Leave a Comment.