Hvor ofte kan du tillade dig at sende nyhedsbreve til dine abonnenter?

 

Hvor tit kan du tillade dig at sende nyhedsbreve til dine abonnenter? Find en passende udsendelsesfrekvens

Billede fra Gratisography.com

Arbejder du med e-mailmarkedsføring? Så har du formentlig også spekuleret over hvilken udsendelsesfrekvens af nyhedsbreve, der er passende. Kan du sende for få mails? Og hvornår sender du for mange?

Jeg mødtes forleden med en b2b-virksomhed. Der var kaffe på kanden og stemningen var god. Snakken faldt på deres e-mailmarkedsføring og jeg spidsede ører, mens jeg tog en tår af min kaffe.

Ja, vi sender 3-4 mails til vores liste…. Om året. Vi vil opfattes som en seriøs b2b-virksomhed og ikke spamme vores modtagere med ligegyldige mails fx en gang om ugen.

Jeg var lige ved at få kaffen galt i halsen, da jeg hørte om deres lave udsendelsesfrekvens.

Jeg kunne mærke, at jeg skulle træde lidt varsomt, da jeg kom med argumenter for, at man kan gribe det lidt anderledes an.

Men hvad er det nu lige, et godt nyhedsbrev skal kunne?

  • Et godt nyhedsbrev opbygger og vedligeholder kunderelationer.
  • Det brander din organisation, så din virksomhed er top of mind hos modtageren.
  • Det udvikler din forretning og giver et godt afkast af din investering.

Opbygger og vedligeholder du gode kunderelationer, hvis du skriver til dine modtagere én gang hver 3. måned?

NEJ, tværtimod. Du risikerer at blive glemt. I værste fald glemmer modtageren hvorfor vedkommende overhovedet skrev sig op til dit nyhedsbrev eller mister interessen. Og det er ikke særlig heldigt.

Bliver du top of mind hos dine modtagere?

NÆH, det ville være synd at påstå. Men du har store chancer for at få en liste af livløse abonnenter, som er ligeglade med dig og ligeglade med, at du sender noget ud.

Får du et godt afkast af din investering?

Nja… formentlig ikke. Det er blevet påvist, at du skal påvirke dine modtagere mange gange, før de beslutter sig for at handle. 3-4 mails om året kan derfor næppe gøre den store forskel og give et fornuftigt afkast af din investering.

Det er Bjarne et levende eksempel på.

Historien om Bjarne

Bjarne er gået all in på at bruge e-mails i sin markedsføring for at få solgt sine produkter.

Resultat?

Han er begyndt at tjene flere penge.

Hvordan?

Han sender ganske enkelt flere mails.

Bjarne skrev til mig:

Vi sendte i næsten 2 år en mail hver fredag. Alle var glade. Kunderne købte og kun 10-15 afmeldte sig pr. gang. Listen voksede hurtigt og efter ca. 20 måneder var vi på ca. 7000 modtagere.

I november startede vi langsomt op med at øge antallet af mails. I dag skriver vi 5 mails om ugen. Vi har stadig 10-15 afmeldinger hver gang, vi sender ud, så der smutter jo ca. 200-250 om måneden.

Omvendt får vi ca. 25 nye tilmeldinger til nyhedsbrevet hver dag, så listen vokser stadig og er lige nu på ca. 8500 modtagere.

Hvorfor bliver vi ved?

Fordi vi tjener penge!

Vi har 20% af vores omsætning på mails. Vi skriver ikke hardcore salgsmails med produkter og en køb nu knap.

Vi forsøger i stedet at inspirere og det fører til køb.

Er der nogen, der synes, det er spam?

Ja klart, men de er ikke på listen mere eller også accepterer de det, fordi de har brug for inspiration.

Hvad du kan lære af Bjarne og hans historie

  • Det kan betale sig at lave kvalitetsindhold, der inspirerer, underholder og giver modtagerne værdi.
  • Skriv så mange mails, at din liste stadig vokser eller holdes nogenlunde i ro.
  • Tjener du ikke penge på dine mails, så find en ny måde at skrive på.
  • Når du skriver ofte, så risikerer du, at mange afmelder sig igen. Men det må du for alt i verden ikke frygte. De, der afmelder sig, havde formentlig alligevel ikke tænkt sig at købe noget af dig. De bedste kunder er dem, der elsker dine mails.

Hvor tit kan du så tillade dig at sende nyhedsbreve ud?

Det er der ikke noget entydigt svar på.

Men for at finde frem til en løsning, der passer godt til dig og din forretning, kan du se analysere dine data. Du skal helst have flere tilmeldinger end afmeldinger. Hvis du sender ofte og du har flere afmeldinger end tilmeldinger, så kan du fx vælge at udsende nyhedsbreve med en lidt mindre frekvens eller ændre måden, du skriver på.

Du kan også se på, om der er en sammenhæng mellem din udsendelsesfrekvens og trafik til hjemmesiden, salg eller varme leads, der selv kontakter dig omkring et samarbejde.

Hvis du vil opnå noget med din e-mailmarkedsføring, så brug denne direkte og effektive kanal mere end kun 3-4 gange om året. Har du indholdet til det, kan du for så vidt sende nyhedsbreve ud hver dag eller hver uge, uden at det bliver opfattet som spam. Vær dog varsom med at love en højere udsendelsesfrekvens, end du rent faktisk kan levere godt indhold til.

Test forskellige udsendelsesfrekvenser af.

Går du i gang med at teste forskellige udsendelsesfrekvenser af, skal du være opmærksom på det løfte, du har givet dine abonnenter, da de tilmeldte sig dit nyhedsbrev.

Hvis du pludselig begynder at sende oftere, end det du lovede, da de tilmeldte sig, påvirker det din troværdighed og modtagernes tillid til dig. Hvis du ændrer udsendelsesfrekvensen, så kommunikér det ud til modtagerne og forbered dem på ændringen. Så kan de jo altid afmelde sig, hvis de ikke vil høre så ofte fra dig.

I kampagneperioder kan du sagtens prøve at give den fuld skrald med din e-mailmarkedsføring. Der findes i hvert fald utallige eksempler på, at det har boomet salget hos de, der har gjort det. Igen er det en god idé at kommunikere, at du i en periode vil sende flere mails ud end normalt.

Personligt sender jeg et nyhedsbrev ud én gang om ugen. Andre sender kun noget ud, når de føler, de har noget interessant på hjerte. Og så kender jeg også eksempler på e-mailmarkedsførere, der sender e-mails ud hver dag. Og som har stor succes med det.

Prøv dig frem og se, hvad der virker for dig og din virksomhed.

1 Comments

  1. Vildt at nogen er så skræmt, at de ikke tør sende mere end 3-4 mails om året.
    At man IKKE har noget at sige, kan da aldrig opfattes som seriøst (in and of itself). Det er højest kedeligt.

    Reply

Leave a Comment.