Hvad er content marketing – set med eksperternes briller?

Hvad er content marketing what is content marketingFra tid til anden oplever jeg, at der hersker forvirring om, hvad content marketing er.
Jeg har samlet en række definitioner og forklaringer fra både danske og amerikanske eksperter, der beskæftiger sig med content marketing og allerede har kloget sig på, hvad content marketing er.

Joakim Ditlev

Content marketing-konsulenten Joakim Ditlev står bag contentmarketing.dk og er medforfatter af Content Marketing Bogen. En bog jeg i øvrigt varmt kan anbefale.

I sit blogindlæg Hvad er content marketing? skriver han:

”Kongstanken med content marketing er, at markedsføre din virksomhed uden direkte at tale om den eller dine produkter. I stedet fokuserer content marketing på at lave og dele relevant indhold, som er henvendt til kernemålgruppen. Formålet er at tiltrække dine potentielle kunders opmærksomhed, så du skaber tillid, relationer og i sidste ende øget efterspørgsel på dine produkter eller tjenester.”

Eric Ziengs

Content marketing-bloggeren Eric Ziengs, skriver både indlæg til sin egen blog og eksterne blogs som børsen. Derudover står han bag Help Marketing-podcasten, hvor han udover content marketing også interviewer gæster om salg, sociale medier og digital markedsføring.

I blogindlægget Hvad er Content Marketing? fra marts 2016 har Eric givet sin egen definition af content marketing:

”Med Content Marketing skabes og vedligeholdes langvarige og målbare relationer gennem værdifuldt indhold i relevante kommunikationskanaler med udgangspunkt i egne kanaler. Målet er at drive kunder og leads til at handle profitabelt i forhold til din virksomhed. Virksomheden skal derfor skabe godt, brugbart og værdifuldt indhold, som brugerne nemt kan finde frem til. Kort sagt: Hjælp brugerne!”

Ib Potter

Ib Potter er online marketingchef og partner hos Co3. Som PotterCut podcaster han desuden om online markedsføring.

I blogindlægget Content Marketing skriver Ib Potter:

”Content Marketing handler om at skabe relevant indhold for dine produkter, og dermed tiltrække de rigtige besøgende, der på sigt skal foretage en ønsket handling. Du skal levere værdifuld information til din målgruppe, købsmodne dem, og ruste dem til et køb. Med værdifulde informationer, skaber du større loyalitet hos dine besøgende, som i sidste ende gerne skulle give flere konverteringer.”

Brian Stræde

Kommunikationsrådgiver og partner i Katalysator Kommunikation, Brian Stræde, blogger blandt andet om content marketing på Katalysators blog.

I blogindlægget Content marketing hjælper B2B-virksomheder med at blive set som troværdige samarbejdspartnere fra november 2015 skriver han om content marketing:

”Content marketing handler om at levere relevant og målrettet indhold til en klart defineret målgruppe. Indhold som hjælper, inspirerer og gør målgruppen klogere.”

Er du en B2B-virksomhed, der gerne vil i gang med content marketing, så får du desuden 5 gode råd til hvordan i blogindlægget.

Joe Pulizzi

Stifteren af Content Marketing Institute, Joe Pulizzi, der også er kendt som the godfather of content marketing, har selvfølgelig også formuleret en definition af content marketing.

I blogindlægget What is Content Marketing? lyder hans definition således:

”Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Videre pointerer han, at grundlæggende så handler content marketing om at kommunikere med kunder og potentielle kunder uden at sælge og uden at forstyrre. Det vil sige, at i stedet for du pitcher dine produkter eller services, så leverer du information, som gør dine kunder mere intelligente.

Hans mantra er, at hvis du som virksomhed regelmæssigt leverer konsistent og relevant indhold til potentielle købere, så bliver du i sidste ende belønnet ved, at de køber af dig og udviser loyalitet.

Rand Fishkin

Rand Finskin er stifter af Moz, der udover content marketing også beskæftiger sig med SEO og social media. På The Moz Blog kan du finde et sandt orgie af gratis indhold, der klæder professionelle markedsføringsfolk på til at blive bedre til deres fag.

I Beginner’s Guide to Content Marketing giver det første af i alt 9 kapitler en introduktion til content marketing. Kapitlet har titlen What Is Content Marketing? Is It Right for My Business?

Content is the heart of what we do as marketers; we talk to our customers, our clients, and our readers, and what we say to them—regardless of what form it takes—is our content.

So what is content marketing, then? Well, it’s pretty simple. Content marketing is the use of that content—any of it—to help meet a marketing goal for your organization. That could be acquisition of potential customers, retention of existing ones, making more people aware of your brand or your products, or really anything else.”

Jay Acunzo

Jay Acunzo er VP of Platform at NextView Ventures og blogger blandt andet om content marketing på www.sorryformarketing.com. I sit temmelig humoristiske blogindlæg The Jargon Monster: What Is Content Marketing, Really? definerer han content marketing således:

Content marketing is just solving the same customer problems as your product but through media you create and distribute.

Han uddyber med denne sætning, der umiddelbart læner sig op ad Simon Sineks Start With Why:

“Think of it this way: Why does a company exist at all? It’s not “to make money.” It’s to solve a problem or fulfill a desire for a customer. Making money is a sign that you’re successfully solving a customer’s problems”

Opsummering af hvad content marketing er

Som du formentlig har bemærket, så minder mange af definitionerne om hinanden. Lur mig, om ikke Joe Pulizzi er til stor inspiration for mange, der arbejder med content marketing. Det er i hvert fald ofte ham, jeg selv lader mig inspirere af, når jeg skal definere, hvad content marketing handler om.

Ud fra ovenstående definitioner kan jeg konstatere, at:

  • Du skal producere og dele relevant og værdifuldt indhold, som er henvendt til din kernemålgruppe.
  • Du skal publicere indhold regelmæssigt via dine egne kanaler og gerne på bestemte tidspunkter, så dit publikum ved, hvornår de kan forvente at modtage noget fra dig.
  • Det kræver en vedvarende indsats at opnå resultater. Det er ganske normalt, at det kan tage mere end et år, før du kan se resultater af dit content-arbejde.
  • Du skal skabe indhold, som brugerne let kan finde frem til. Det vil sige, at du skal sørge for at søgemaskineoptimere dit indhold, så det dukker op øverst i søgeresultatet på Google.
  • Dit indhold skal hjælpe dig med at opnå et marketingmål om fx at få flere nye kunder, fastholde nuværende kunder eller skabe større opmærksomhed omkring dit brand.
  • Du skal helst kunne måle på, om dit indhold rent faktisk hjælper dig til at opnå dine marketingmål.
  • Formålet med content marketing er at tiltrække dine potentielle kunders opmærksomhed og på sigt vinde deres tillid og loyalitet, så de køber dine produkter eller ydelser.

Har jeg glemt nogle vigtige pointer, så kommentér endelig løs i kommentarfeltet!

4 Comments

  1. Hej Bonnie

    Godt benarbejde! Det illustrerer meget godt en af de største udfordringer med content marketing – nemlig at begrebet er så løst defineret, at rigtig meget passer ind på beskrivelsen. Og så bliver det svært at forstå, hvad det egentlig handler om. Content marketing er nu ikke nødvendigvis noget der skal leve online eller ramme plet på søgemaskinerne, men det bliver ofte brugt på den måde.

    – og tak for omtalen :)

    Reply
  2. Hej Bonnie

    Super med en opsamling og diskussion af de mange definitioner! Der hersker efterhånden stor forvirring, og alle bureauer hævder, de laver content marketing – også når det blot er reklamekampagner serveret på digitale platforme. Det er content, ergo er det content marketing… synes rationalet at være! Men content er ikke lig med content marketing, og det er vigtigt vi holder fast i CM-ånden, så vi kan hjælpe marketingafdelingerne derude med at skabe relevant, værdifuldt indhold og knytte stærke relationer med kunderne.
    Måske er du interesseret i at læse et indlæg, jeg skrev sidste år, hvor jeg kiggede på de forskellige genrer, som CM, branded content, native advertising m.fl. http://viden.anotheragency.dk/blog/content-marketing-native-advertising-branded-content-hvad-er-hvad/

    Reply
    • Hej Rikke
      Tak for kommentaren. Jeg giver dig helt ret i, at der hersker en tendens, hvor mange kommer til at sidestille content og content marketing. Det er ikke så heldigt. Især ikke når det er de professionelle digitale rådgivere, der på den måde udvander det, som content marketing står for.

      Reply

Leave a Comment.