Anbefaling af content marketing-podcasts

Anbefaling af content marketing-podcasts

Billede: Corey Blaz / Unsplash.com

Jeg er blevet helt tosset.

Med podcasts.

Især dem der handler om online marketing.

Og mere specifikt content marketing.

Det er en fed måde at holde sig opdateret på, hvad der rykker inden for feltet

Jeg lytter gerne til dem, når jeg cykler.

Eller vasker op.

Hjemme hos os er der ligefrem blevet kamp om at tage opvasken.

Vi elsker vores lille datter.

Men det er også fantastisk at få en lille pause fra familieræset med sin yndlingspodcast i ørerne.

Jeg hører især amerikanske content marketing-podcasts.

Her er min top 5 anbefaling af content marketing-podcasts

Content marketing er for alvor på vej frem i Danmark. Men det er vist kendt af de fleste, der interesserer sig for content marketing, at de lige er et par skridt foran i USA.

Det betyder også, at der er en del thought leaders, som laver nogle fede podcasts om content marketing på den anden side af atlanten.

Content Marketing Podcast med Rachel Parker

En af mine yndlingspodcasts er med Rachel Parker, CEO og stifter af Resonance Content Marketing. På 20-25 minutter kommer Mrs. Parker omkring sine faste elementer Our latest News Feed segment, Content hit of the Week og Tip of the Week. Nogle gange varer de længere, hvis hun interviewer en gæst. Jeg er dog mest til de podcasts, hvor hun selv taler. De er super skarpe i formatet og hun giver nogle brugbare råd, som du straks kan bruge i din egen forretning.

Hun laver desuden shownotes til hver podcast med links til de nyheder eller indholdsstykker, hun nævner.

Du finder en oversigt med alle hendes podcasts her.

PNR with This Old Marketing med Joe Pulizzi og Robert Rose

Mr. Pulizzi, the godfather of content marketing, og hans partner in crime, Robert Rose, er indbegrebet af content marketing. Joe Pulizzi opfandt begrebet Content Marketing og stiftede det, der nu hedder the Content Marketing Institute i 2007.

De er gamle venner, og det hører man straks på deres 50-60 minutters lange podcasts. På den anden side er det også en del af charmen.

De er klassens tunge drenge, og du kan selvfølgelig lære en masse ved at lytte til dem. Du finder i øvrigt deres podcasts her.

De har også et fast format og snakker først om Content marketing in the news som fylder mindst halvdelen af udsendelsen. Derefter taler de kort om deres sponsor efterfulgt af deres rants and raves, hvor de hver har fundet et stykke indhold, som de enten skælder ud eller er blevet begejstret over.

Nogle gange skal man holde tungen lige i munden, da de refererer til amerikanske brands og nyheder, men det hjælper efter et par afsnit. Det kan også være til stor hjælp, at deres shownotes er ret udførlige.

Content Inc. med Joe Pulizzi

I september 2015 udgav Joe Pulizzi en ny bog, Content Inc., der primært henvender sig til iværksættere eller nogle, som skal til at starte op med content.

Knap et år inden bogudgivelsen begyndte han at producere sine Content Inc podcasts, der behandler mange af de emner, som tilsammen udgør hans Content Inc.-model. Efter at have hørt mange af disse podcasts, så glæder jeg mig til at få fingre i bogen.

Hvert afsnit varer gerne 4-6 minutter og har én lektion eller hovedpointe tilsat hans personlige anekdoter eller erfaringer.

Er du blevet nysgerrig, så skynd dig forbi hans Content Inc. side her.

The Mad Marketing med Marcus Sheridan

The Sales Lion aka Marcus Sheridan er en super sympatisk fyr, som taler frit fra leveren på sine podcasts. Han besvarer gerne et par spørgsmål, han er blevet stillet fra lyttere og så taler han om det, som lige falder ham ind.

Hans mål er at skabe en personlig podcast og det må man sige lykkes ret godt. Nogle gange er det lidt bla bla, men han har også mange rigtig gode pointer og man fornemmer, at han er en person, som man meget let kan række ud til og komme i kontakt med.

Du finder Marcus Sheridans podcasts her.

Ekstra bonus:
Marcus Sheridan og Ryan Hanley, der også slår sine folder inden for content marketing, er fornylig begyndt at lave podcasts sammen The Hot Seat Podcast en gang om ugen på Blab. Du kan selvfølgelig også finde podcasten på iTunes.

Blab er en forholdsvis ny online streaming app, hvor op til 4 personer ad gangen kan diskutere et emne. Samtidig kan tilhørerne kommentere og give “feels” i form af emoji’en praise hands, som signalerer, at de synes om den enkelte deltagers standpunkter.

The Marketing Companion med Mark Schaefer og Tom Webster

De to herrer er nogle gamle rotter inden for marketing og har tilsammen mere end 50 års erfaring. I deres podcasts kommer de på 30-35 minutter omkring forskellige emner inden for digital marketing.

De lægger vægt på, at deres podcasts skal underholde og give indsigt, når de kommenterer, hvad der sker i den digitale forretningsverden. Det lykkes egentlig meget godt.

Find deres podcasts her.

Anbefaling af danske content marketing-podcasts 

Jeg har også fundet et par danske content marketing-podcasts, som jeg får stor værdi ud af at lytte til.

Help Marketing med Eric Ziengs

I november 2014 startede Eric Ziengs op med sin podcast “Help Marketing” om blandt andet content marketing. Siden da har han hver uge interviewet en ekspert om et givet emne og han deler gerne ud af sin egen viden og erfaring. Det har resulteret i nogle rigtig brugbare og relevante podcasts.

Vil man hellere læse de mange guldkorn fra podcasten, kan du finde dem i hans shownotes.

PotterCut med Ib Potter

Ib Potter interviewer hver gang en gæst, som er ekspert i en disciplin inden for online markedsføring. Han har været i gang med podcasts siden 2008, men er ikke konsistent i sine udgivelser.

De varer alt mellem 25 og 60 minutter. Han tager fat i mange spændende emner, og som lytter får man altid nogle konkrete råd med på vejen.

Du finder PotterCut her og på iTunes selvfølgelig.

Et Styk’ Med Content

I foråret 2016 så en ny dansk content marketing-podcast dagens lys. Det er Thea Jepsen, Freja Eilertsen og Lærke Larsen, der står bag og lægger stemmer til. De arbejder alle med content marketing til daglig og ønsker med podcasten at skabe dialog og debat om content i DK og tager fat i de seneste trends og gode eksempler inden for content marketing.

Du finder Et Styk’ Med Content på iTunes og SoundCloud. Derudover kan du også finde dem på Twitter @etstyks og via hashtagget #højtbelagt.

Kender du til andre gode podcasts inden for content marketing eller online markedsføring, så del endelig i kommentarfeltet.

2 Comments

  1. Dejligt med en Podcast tosse. Er selv helt vild med at lytte.

    Og – så producerer jeg PotterCut. Jeg er super glad (og stolt) over at du nævner PotterCut.

    Vil bare lige sige, at jeg har podcastet 13 søndage i streg – så lidt konsistent er jeg dag (lige nu ;))

    Igen – tak for mention.

    Venligst
    Potter

    Reply
    • Hej Potter.
      Tusind tak for din kommentar. Du er vist en af mine første (af forhåbentlig mange) besøgende :)
      Jeg har skam lagt mærke til, at du har været ret sej til at producere en masse podcasts her på det sidste! Jeg blev især inspireret af din podcast om storytelling med Anja Klemp Vilgaard, så det har jeg tænkt mig at skrive en blogpost om inden længe.
      Og tak til dig for alle dine gode og inspirerende podcasts.
      Bedste hilsner
      Bonnie

      Reply

Leave a Comment.